Bercuti Ke Kota Kinabalu Dan Kundasang (Day 2)

By LiNa_Pg - Thursday, February 09, 2017

Assalamualaikum...
Hari kedua di KK, kami bersarapan di kedai mamak jer.Dekat dgn hotel dalam 100m jer.Pi makan sat, lps tu balik ambil luggage terus cek out.Peringatan lembut...saya nasihatkan u olls kalau nk ke Kundasang harap kenyangkan perut terlebih dahulu,sbb tersangat susah nk jumpa kedai makan di tepi2 jalan.Dalam kol 9am kami bergerak ke Kundasang.Waze haram xleh guna, mujur dak sarah bw henpon lenobo dia buleh gak guna papago..sesekali back up guna google map plak.Tapi jangan risau jalan terus jer..jumpa round about pun terus jer (amek pukul 12) hingga jumpa round about kobis besar.Lamaaaa tul dekat 2jam perjalanan.Odw ke Kundasang kami menyinggah jugak di beberapa tempat.Lokasi Pertama ialah Rumah Terbalik.Kedudukan rumah terbalik ni ialah suku perjalanan ke Kundasang,disebabkan kami bermalam di Kundasang, jd perjalanan adalah santai sahaja hehee.Kali pertama sampai KK, haruslah singgah sini, biarpun saya dah gugel terlebih dahulu, tak ada pun sangat..ala2 pi muzium pameran saja kekdah hahaa...Moh la tengok

Inilah dia Rumah Terbalik.Upside Down.Semua peralatan dalam rumah tersebut adalah dalam keadaan terbalik.Sayangnya kami dilarang sama sekali utk mengambil gambar hiasan dalaman rumah ni.Kalau snap gak, kena dendan RM100 sebab hak cipta terpelihara.

Tiket RM10.60 (Dewasa) dan RM5.30 (kanak2) Pada saya harga tiket ni adalah terlalu mahal utk masuk Muzium jer hahaha.Kenapa?sebab not worth it.Lebih berbaloi pi tengok lembu.
Art katenya hahaa
 Gambar ni dah kuar dari rumah..pusing dalam tu lebih kurang 8-10min jer pun huhu

Pukul gong dulu
 Toilet ni di luar rumah..bukan hiasan dalaman rumah ni
 Mini garden terbalik.Pokok tu real punya..bukan pokok plastik
 Kereta pun terbalik gak
 Mr.Incredible hahaaa..angkat kete 2 jari jer
 Pantang jumpa eskrim..mesti nk beli..Dah kena tggu dia habiskan eskrim dulu..baru gerak
Dari Rumah Terbalik, kami teruskan perjalanan ke Kundasang.tapi sempat gak singgah di Pekan Nabalu.Kat sini view sangat cantik tp ms kami sampai ni tengah hari buta.Dengan perut lapar hilang mood nk posing tengah panas.Dah la kedai makan suma nasi abes..hadoi..kami makan mi dan megi jer.Kat sini ada gak kedai runcit,kalau u olls nk beli jajan ke apa beli siap2 kat Pekan Nabalu ni
Nampak pakat tabik spring tu..panas woooo.Kat sini banyak anjing gak tau...
Dah alas perut ngn mi, beli sedikit bekalan makanan ringan.Jom kite teruskan perjalanan.
Ok dah sampai Kundasang.Hajat hati ptg tu terus nk tengok lembu..esok boleh buat aktivit lain.Tp memandangkan hari gelap (menandakan hujan bakal turun)dgn kereta banyak giler nk masuk tgk lembu tu, kami membatalkan hasrat.Kami teruskan perjalanan utk check in ke homestay saja.Dekat jer dr sini lebih kurang 10min (sebab jalan berbukit)
Homestay sekitar Kundasang, Homestay Ranau, Nak sewa homestay Kundasang
Inilah homestay kami Jilinieja Homestay yg terletak di Perkampung Mesilou Ranau.Tempat ni sangat sejuk u olls.Kalau bernasib baik mmg boleh nmpk Gunung Kinabalu dr tingkap jer.tapi sayangnya masa kami sampai disambut hujan super lebat.Terus santai dlam rumah jer.Jilinieja Homestay ni ada 2 bilik tidur, dapur,peti sejuk.Besar dan agak selesa.Boleh muat 10 orang.Tapi kami cuma berlima sahaja.Dekat sini ada kedai runcit jugak, kalau nk beli susu,gula untuk bancuh minuman panas, boleh jalan kaki jer ke kedai tu.
 Petang tu lps hujan berenti,kami kuar cari makan.Sebelum ke sini saya ada gugel cari tempat makan sbb Kundasang ni mmg agak susah nk cr Restoran.Alhamdulillah jumpa gak Restoran Hidayah ni (paling femes disebut blogger yg pernah ke sini)Kalau u olls nk makan KFC pun ada dekat tepi jalan besar jer.Kami makan nasi goreng ayam jer dan beli chicken wing utk kudapan kat homestay.
Belakang tu Gunung Kinabalu tp xnampak sebab masa ni hujan rintik..maisarah jer posing lepas tu terus lari masuk kedai.Gelap dah belakang tu pada hal br pukul 6.10pm