Tuesday, July 25, 2017

Congo Bars Sedap Mudah Saja Cara Membuatnya

Assalamualaikum...
Congo Bars pertama kali bersiaran di blog TMK.Nampak tak betapa outdated tuan blog ni hahaaa.Biasalah saya ni memang jenis yang kalau tak mahu buat sesuatu, saya terus ignore (maknanya memang tak amek pot pasal resepi tersebut)Bila ada nampak Congo Bars rancak lalu lalang kat IG saya di 'combo' dengan Brownies terus gugel cari resepi.Manalah tahu kan kot2 ada yang berkenan di'pasang'kan dengan Brownies kan..kan?Order satu tapi dapat merasa 2 jenis hihi..Nampak tu otak bisnes.Ekceli saya ni tak perna makan Congo Bars..so tak tahu camana tekturnya sebenar.Sama ada jenis 'Cakey' 'Cookie' atau 'Fudgy' bila gugel macam2 pesen Congo Bars yang keluar.Tak apalah baru first time kan?Nanti kita improvise la slow2.Time dok bako dalam oven tu wangi sangat baunya...dah masak, tunggu sejuk siket jer terus potong...hurmm padahnya potongan langsung tak kemas.Padan muka sapa soh tak menyaborkan?Ok jom kita semak resepi.LiNa Pg guna resepi dari blog Che Mat..tenkiu che mat..makan panas2 pun layannnnn
Gambo tak berapa cun sebab hari ni Penang mendung..gelap dapoq cheq..maklum ler snap gambo harapkan cahaya matahari dan lampu dapur jer.Mana ada lighting/flash yang gempak bagai.Jom minum petang dengan Congo Bars yang lembut ni.Teh O mana?Lom bancuh lagi hahaaaa

Resepi Congo Bars
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Bahan Bahan (LiNa Pg buat 1/2 dari bhn2 ni)

  • 150 gram mentega
  • 220 gram gula perang (resipi asal 280 gram)
  • 3 biji telur gred A
  • 315 gram tepung berserbuk penaik (SRF) ayak
  • 1/2 camca teh garam (LiNa Pg skip)
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1 cawan coklat chip (atau ikut suka)
  • 1 cawan flakes almond (atau ikut suka)LiNa Pg skip

Cara Cara

  1. Panaskan oven pada suhu 170C (Oven LiNa Pg 150'C) Lenser tin atau loyang kek berukuran 10 inci x 10 inci (8x8in) dengan mentega dan alas kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega, gula perang dan garam hingga berkrim, tak perlu sampai kembang sangat. Masukkan telur satu persatu dan putar hingga sebati. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata.
  3. Tambah esen vanilla, 1/3 bahagian coklat chip dan 1/3 bahagian flakes almond. ke dalam adunan. Gaul rata dengan spatula. 
  4. Tuang ke dalam tin pembakar dan ratakan. Tabur baki coklat chip dan flakes almond atasnya. Bakar 30 minit atau hingga masak. Sejukkan sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan untuk minum petang.

3 comments:

adda syuhada said... Balas

Ya allah...berkeroncong perut tengok kek ni ha....

Phong Hong said... Balas

First time lah PH dengar Congo Bars. Macam cun plak nama tu. Ni macam kek ke, Lina? Mesti sedap kalau makan suam2.

LiNa_Pg said... Balas

Ala² brownies jugak ni PH..tp yg saya buat tektur dia 'cakey' saya pun pestaim buat ni hahaa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...