Friday, August 11, 2017

Kari Ikan Gaya Goa Sedap Dan Mudah Tak Guna Rempah Kari

Assalamualaikum
Pertama kali saya buat kari ikan gaya Goa ni..memang sedap sangat.Rasanya seakan2 kari ikan yang saya makan di Simpang Pulai (bersama capati)rempah yang digunakan boleh kira homemade la sebab campur jintan dan sepapatnya, kunyit dan segala bahan asas dalam masakan.Kuahnya boleh cicah dengan roti.Pedasnya sedang2 saja,ada kemasaman..pendek kata sesedap tekak la.U olls kena cuba tau..seriyes saya bagi 5*Resepi Chef Wan mestilah sedap kan...Tapi saya cuci mata di blog Che Mat
 Maaf la gambar ni live dari periuk..sesaja snap n post kat IG..Bila makan, mak aih sedap sangat.Tapi ikannya dah abes..so yg ni jer gambar yang ada huhu..Takpe la asalkan boleh tepek gambar untuk rujukan resepi akan datang
KARI IKAN GAYA GOA
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Bahan Bahan 
1 ekor ikan nyok nyok (LiNa Pg potong beberapa bhgn)
3 biji tomato*
3 biji cili hijau*
3 sudu besar serbuk ketumbar*
3 sudu besar serbuk jintan putih*
1 sudu besar jintan manis (LiNa Pg tambah rcp asal xde)*
2 sudu kecil serbuk kunyit(LiNa Pg letak 1 sk)*
2 biji bawang besar, dicincang
3 ulas bawang putih, dicincang
1 inci halia, dicincang
1/2 sudu besar biji sawi (LiNa Pg ganti dgn 1 sk halba campur)
4 camca besar cili kisar (boleh kurang kan)
500 ml santan 
1/2 cawan jus asam jawa 
2 biji tomato, belah 3 setiap satu
1 tangkai daun kari
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-

  1. Panaskan minyak dalam periuk, Tumis bawang besar, bawang putih, halia, daun kari dan biji sawi hingga harum. Masukkan bahan kisar halus, cili kisar dan tumis hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Tuang sedikit air, kemudian tambah santan, kacau rata. Bila mendidih, masukkan ikan dan jus asam jawa. Kacau perlahan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. 
  3. Masukkan tomato, dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, roti, lempeng atau roti prata.
*****************
Selingan...Tempahan hari ni Kek Minyak dan Brownies.tq kak mai

1 comment:

Amie said... Balas

Rempah2 yang digunakan tu sebahagian dari bahan untuk kari, tapi masakan begini lebih sedap berbanding gunakan serbuk kari yang siap tu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...