Thursday, August 3, 2017

Cara Buat Inti Kelapa Serba Guna

Assalamualaikum...
Misi menghabiskan kelapa parut sebelum kejadian tak diingin berlaku.Gigih la buat Inti Kelapa Serba Guna ni.Sebenarnya saya hanya gunakan Sirap Gula Melaka lebihan dari Kuih Lopes tu.Jadinya kemanisan inti kelapa ni saya cuma suaipadan jer sesedap tekak.Inti Kelapa Serba Guna ni boleh dibuat inti Kuih Ketayap, Pulut Inti, Kuih Tepung Bungkus, Bun Inti Kelapa dan macam2 lagi, sebab itulah nama dia serbaguna.Dah ada readymade ni, rasa nak makan ketayap, buat dadarnya sahaja sebab inti dah ada siap2..senang kan?Jom kita semak cara lina pg buat inti ni.Kalau yang otai tu memang dah pakar la..sebab senang jer.
Saya suka inti kelapa yang lembab sedikit dan melekit2.Kalau yang kering tu rsanya bersepah..makan pun rasa nak tersedak.

INTI KELAPA 
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Bahan-Bahan: 
1/2 biji kelapa parut 
1 ketul gula kabong (potong kecil2) 
1/2 cawan air 
1 helai daun pandan simpul 
Gula (Adjust ikut selera - LiNa Pg tambah 2 sb)
Secubit garam 

Cara-Cara: 

  1. Satukan kelapa parut, gula kabong, daun pandan ke dalam kuali dan kacau rata.Gula kabong akan mula mencair. 
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil terus kacau.Kacau hingga gula kabong hancur dan inti sebati .
  3. Masukkan secubit garam.Sesuaikan rasa.
Inti Kelapa ini sesuai untuk dibuat



3 comments:

Nooriah Abdullah said... Balas

senang kalau ada inti kelapa siap2 ni Lina
teringat nak makan ketayap cepat ja proses nya
cepat pulak boleh makan
kelapa ada tu boleh lah buat jugak ni..

LiNa_Pg said... Balas

@Nooriah Abdullah
lajunya kak Noor sampai hihi..
betul tu kak noor, buat banyak2 simpan dalam esbok..nk guna amek jer terus..menyenangkan kije.

Amie said... Balas

Saya pun suka yang lembap & melekit. Sedap!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...