Thursday, August 10, 2017

Kuih Belebat Ubi Keledek Sedap Resepi Guna Sukatan Cawan

Assalamualaikum...
Kuih Belebat Ubi Keledek merupakan Kuih Muih Tradisional negeri Kelantan.Teringat masa kecil dulu kuih Blebak atau Kuih Belebat Ubi Stelo ni banyak dijual di kedai2 makan yang menjual sarapan..sekarang ni hanya ada kuih donut, dan kuih muih yang biasa (yang boleh dibeli di negeri lain juagk)hurmmm..terasa sayang pulak kalau Kuih Belebat Ubi ni hilang terus kalau tidak dipanjangkan resepi kepada anak cucu (cucu takde lagi hahaha)Rentetan (cewah ayat tak boleh blah) dari kejayaan menghasilkan Kuih Tepung Bungkus husband saya cakap, boleh la cuba buat kuih belebat pulak, dah agak lama tak makan kuih tu.Memang betul rasanya berkurun jugak tak merasa keenakan Kuih Belebat ni.So, saya cuma olah semula resepi Kuih Tepung Bungkus tu dan masukkan ubi keledek ke dalam tu.Alhamdulillah..eksperimen berjaya...Blebak Ubi stelo yang dihasilkan memenuhi citarasa.Kalau ada yang berminat nak mencuba Kuih Muih Lama ni bolehlah ikut versi LiNa Pg..tekturnya sedikit lembut dan manis sedang2 saja
 Sedap tau..lembut, lemak manis bila tergigit bongkah2 ubi keledek jepun tu..mak aih sedapppp ngat
Kuih Belebat Ubi Keledek
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Bahan Bahan
4 ketul keledek jepun (keledek ni kecik jer) ~300g
1 cawan tepung beras 
3 cawan santan (LiNa Pg gn  santan Ayam brand 200ml+2 cawan air)
5 sudu besar gula (Terpulang selera)
sikit garam 
1 helai daun pandan simpul
Daun pisang

Cara Cara

  1. Rebus/stim keledek hingga masak.Kemudian dadu/potong memanjang (Ikut suka la nak potong macam mana pun)
  2. Satukan tepung beras, santan, gula,garam dan daun pandan.Kacau terlebih dahulu supaya gula dan garam hancur.
  3. Masak atas dapur hingga pekat, api kecil sahaja(sentiasa kacau supaya adunan tidak berketul2)kemudian masukkan ubi keledek.Kacau dengan cermat supaya ubi tidak hancur.Ketepikan.
  4. Ambil daun pisang, potong selebar tapak tangan..layurkan atas api dan lap bersih.
  5. Ambil adunan kuih anggaran 2 sudu besar dan balut seperti membalut pulut inti.Boleh refer gambar LiNa Pg dalam pengukus tu)
  6. Kukus selama 10min.Pastikan air kukusan mendidih terlebih dahulu sebelum mula mengukus.
  7. Sejukkan terlebih dahulu supaya kuih 'set' kemudian bolehlah dihidang.

2 comments:

Warisan Petani said... Balas

memang dh lama tak merasa kuih ni.

LiNa_Pg said... Balas

@Warisan Petani
Betul tu, saya pun dah lamaaaa tak makan kuih ni.Nak beli takde orang jual.Cuba2 jer la buat sendiri janji sedap kat tekak sendiri hahaa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...